Oświetlenie jest ważnym czynnikiem, który wpływa na komfort pracy i zdrowie pracowników. Projektując ergonomiczne i bezpieczne miejsce pracy powinniśmy zacząć od odpowiedniego rozmieszczenia źródła światła, tak aby zapewniało optymalną widoczność i nie męczyło wzroku.
Przestarzałe żarówki żarowe w biurach to już przeszłość. Ich negatywny wpływ na ludzkie oko jest nam powszechnie znany. W trosce o komfort pracowników często stosowane jest nowoczesne oświetlenie LED.
Nie można lekceważyć kwestii oświetlenie biura. Niedobór i nadmiar światła jest szkodliwy do tego stopnia, że przebywania w takim pomieszczeniu przez 8 godzin dziennie może mieć negatywny wpływ na wzrok pracownika oraz niesie za sobą szereg innych skutków ubocznych.
Wielogodzinna i ciągła praca biurowa może być przyczyną wielu chorób i dolegliwości, nie tylko na tle fizycznym, ale i psychicznym. Wśród często wymienianych są na przykład nadmierny stres, bezsenność, a nawet silna depresja. Między innymi dlatego wprowadzono rygorystyczne normy regulujące pracę biurową, które zapewniają między innymi odpowiednie oświetlenie miejsca pracy.
Światło naturalne, które źródłem jest słońce, jest najlepiej przyswajalne dla ludzkiego oka. Jednocześnie z punktu ekonomicznego jest również najtańsze.
Zapewnienie do niego dostępu powinien być priorytetem dla projektantów przestrzeni biurowych, którzy muszą brać pod uwagę wielkość i kształt pomieszczenia, liczbę okien oraz ich ułożenie względem pozycji słońca.
W miarę możliwości biuro powinno być oświetlone w naturalny sposób przez odpowiednie rozmieszczenie świetlików lub okien.
Dopiero w razie konieczności należy zapewnić oświetlenie pomocnicze w postaci świetlówek, które również podlegają rygorystycznym normom. Najlepiej w tym celu użyć energooszczędnych świetlówek LED, które nie męczą wzroku, są bezpieczne i bardziej ekologiczne.
Norma PN-EN 12464-1 dotycząca oświetlenia w miejscach pracy określa, jakie natężenie powinno mieć światło w danych miejscach. Natężenie to wyraża się w jednostce LUX, który jest równy lumenowi na metr kwadratowy. Normy przewidują następujące natężenie:
Oświetlenie w biurze powinno być dopasowane do pory dnia oraz warunków atmosferycznych tak, aby zapewnić optymalną widoczność, zgodną z normą PN-EN 12464-1. Zbyt małe, ale również zbyt duże natężeni światła ma negatywny wsypały na ludzki wzrok, między innymi przez wysuszanie spojówki.
Dobrym pomysłem jest zamontowanie ściemniaczy automatycznych lub manualnych, dzięki którym pracownik będzie mógł samodzielnie regulować natężanie światła i dostosowywać je do swoich potrzeb.
PERSSON Meble Biurowe
Zielona Góra 65-176, ul. Staszica 15
Pon-pt: 8-17
Sob.: nieczynne
Niedz.: nieczynne
Aktualne godziny proszę sprawdzać w wizytówce Google.
Profesjonalne-strony.com